ДОСЛІДЖЕННЯ ДЕГРАДАЦІЇ МОТОРНИХ ОЛИВ ФЛЮОРЕСЦЕНТНИМ МЕТОДОМ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2219-9365-2025-83-27Ключові слова:
моторна олива, флуоресцентна спектроскопія, потенціометричне титрування, кислотне числоАнотація
В статті викладені дослідження, які спрямовані на розробку флуоресцентної спектроскопії як експрес-методу діагностики стану оливи, що може стати альтернативою стандартним лабораторним аналізам.
У роботі досліджено деградацію синтетичної моторної оливи, використовуючи флуоресцентний аналіз та визначення кислотного числа. Вимірювання спектрів флуоресценції здійснювали на флюориметрі FluoroTest, а кислотне число визначали потенціометричним титруванням гідрооксидом калію. Для аналізу використовували зразки свіжої оливи та відпрацьованої після пробігу автомобіля на відстанях 180, 430, 720 та 910 км.
Показано, що з ростом пробігу автомобіля інтенсивність флуоресценції зменшується, а співвідношення піків при 584 нм і 610 нм змінюється, що свідчить про структурні зміни у складі оливи. Результати показали, що зі збільшенням пробігу кислотне число оливи зростає, що вказує на її окислення. Запропоновано коефіцієнт деградації моторної оливи (Kдмо), який визначається як відношення інтенсивностей зазначених піків та який пропорційно зростає з кислотним числом на ранніх етапах експлуатації. Встановлено лінійну кореляцію між кислотним числом і Kдмо для пробігу до 500 км (R² = 0,9913).
Отримані результати підтверджують доцільність використання спектроскопічних методів у поєднанні з титриметричним аналізом для оперативної оцінки стану моторних олив та контролю їх експлуатаційних характеристик.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ганна ДОРОЖИНСЬКА, Віталій ЛИТВИН, Гліб ДОРОЖИНСЬКИЙ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.