АРХІТЕКТУРА РОЗПОДІЛЕНОЇ ФУНКЦІОНАЛЬНО СТІЙКОЇ СИСТЕМИ МОНІТОРИНГУ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ НА БАЗІ БЛОКЧЕЙН-ТЕХНОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Олена БАНДУРКА Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-8059-1861
  • Роман РОМАНІВ Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
  • Ольга СВИНЧУК Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0001-9032-6335

DOI:

https://doi.org/10.31891/2219-9365-2025-81-11

Ключові слова:

блокчейн, розподілені інформаційні системи, функціональна стійкість, моніторинг транспорту, інформаційна безпека, смарт-контракти

Анотація

Стаття присвячена дослідженню методів забезпечення функціональної стійкості розподілених інформаційних систем моніторингу руху транспортних засобів із застосуванням блокчейн-технології. З огляду на стрімкий розвиток інтелектуальних транспортних систем та зростаючі вимоги до їхньої надійності, забезпечення безперервного функціонування таких систем є критично важливим для безпеки та ефективності дорожнього руху. Зокрема, основними викликами для таких систем залишаються стійкість до апаратних та програмних збоїв, адаптація до динамічних змін у транспортній інфраструктурі, захист від кібератак, а також забезпечення цілісності та достовірності даних.

Метою дослідження є розробка архітектури розподілених систем на базі блокчейну, здатних протистояти збоям, кібератакам та динамічним змінам навантаження. Основний акцент зроблено на інтеграції децентралізованих механізмів консенсусу, смарт-контрактів та алгоритмів автоматичного відновлення, що забезпечують стабільність функціонування навіть у разі часткових відмов. Блокчейн-технологія розглядається як одна з перспективних платформ для вирішення цих завдань завдяки своїм унікальним характеристикам. Серед них – децентралізований підхід, криптографічний захист, незмінність записів та прозорість даних. Інтеграція блокчейну у системи моніторингу руху дозволяє створювати відмовостійкі архітектури, які можуть функціонувати навіть за умов часткових збоїв у вузлах системи. Також використання механізмів децентралізованого консенсусу та смарт-контрактів сприяє автоматизації процесів і підвищенню загальної ефективності управління транспортними потоками. В статті розроблено архітектуру програмного забезпечення, що інтегрує блокчейн-технологію, децентралізовані механізми консенсусу та смарт-контракти для автоматизації процесів управління та забезпечення адаптивності систем.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.02.2025

Як цитувати

БАНДУРКА, О., РОМАНІВ, Р., & СВИНЧУК, О. (2025). АРХІТЕКТУРА РОЗПОДІЛЕНОЇ ФУНКЦІОНАЛЬНО СТІЙКОЇ СИСТЕМИ МОНІТОРИНГУ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ НА БАЗІ БЛОКЧЕЙН-ТЕХНОЛОГІЇ. MEASURING AND COMPUTING DEVICES IN TECHNOLOGICAL PROCESSES, (1), 86–96. https://doi.org/10.31891/2219-9365-2025-81-11