ІНТЕРАКТИВНА СИСТЕМА НАВЧАННЯ З КІБЕРБЕЗПЕКИ НА ОСНОВІ СИМУЛЯЦІЙНИХ СЕРЕДОВИЩ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2219-9365-2024-80-26Ключові слова:
Гіпервізор, KVM, IDS, IPS, OPNsense, pfSense, Suricata, Snort, Security Onion, ClusterАнотація
Швидкий прогрес в розвитку інформаційних технологій спричинив суттєве зростання кількості й складності кіберзагроз. Традиційні методи навчання з кібербезпеки, що базуються на теоретичних знаннях, не забезпечують достатнього рівня практичних навичок для ефективної протидії реальним загрозам. У статті досліджено можливості інтеграції симуляційних середовищ у процес навчання з кібербезпеки як ефективного підходу до підвищення якості підготовки фахівців. Представлено архітектуру симуляційного середовища на базі кластеру гіпервізорів KVM, що дозволяє створювати масштабовані та гнучкі платформи з мінімальними витратами. Описано реалізацію різноманітних сценаріїв з використанням відкритих інструментів, таких як pfSense, OPNsense, Security Onion, Kali Linux, Parrot Security OS, Ubuntu Linux, Oracle Linux, FreeBSD та інших, які створюють реалістичні умови для практичного навчання.
Використання симуляційних середовищ у навчанні з кібербезпеки має кілька переваг. По-перше, це можливість працювати з реальними інструментами та технологіями, які використовуються в промисловості. По-друге, симуляції дозволяють адаптувати сценарії до конкретних потреб і рівня підготовки користувачів, забезпечуючи індивідуальний підхід до навчання. По-третє, інтерактивний формат сприяє підвищенню мотивації та залученості учасників, що позитивно впливає на ефективність навчання. Незважаючи на очевидні переваги, впровадження симуляційних середовищ у навчальний процес пов’язане з певними труднощами. До них належать потреба у значних технічних ресурсах для розгортання та підтримки таких систем, а також необхідність постійного оновлення сценаріїв відповідно до нових кіберзагроз. Крім того, важливо забезпечити інтеграцію симуляційних середовищ у загальну навчальну програму, щоб вони доповнювали теоретичні знання та сприяли всебічному розвитку навичок. Особливої актуальності набуває розробка інтерактивних систем навчання, які поєднують переваги симуляційних середовищ з ефективними методами навчання. Такі системи мають бути гнучкими, масштабованими та здатними адаптуватися до потреб різних категорій користувачів – від студентів до досвідчених професіоналів.
Метою цієї статті є дослідження можливостей інтеграції симуляційних середовищ у навчальний процес з кібербезпеки та розробка моделі інтерактивної системи навчання, яка сприятиме підвищенню якості навчання в цій галузі.