НЕЙРОМЕРЕЖЕВЕ ВИЯВЛЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЯ ПРИЙОМІВ ТА ОБ’ЄКТІВ ПРОПАГАНДИ У ТЕКСТОВОМУ КОНТЕНТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2219-9365-2024-80-19Ключові слова:
візуальна інтерпретація, прийоми пропаганди, об’єкти пропаганди, маркери пропагандиАнотація
Запропоновано підхід до нейромережевого виявлення і класифікації прийомів та об’єктів пропаганди у текстовому контенті, що складається з трьох послідовних етапів та забезпечує ефективне виявлення наявності пропаганди, класифікацію використаних технік пропаганди, та встановлення об’єктів виявленого пропагандистського впливу. Етап класифікації текстів за вмістом пропаганди нейромережевими моделями глибокого навчання дозволяє виявляти як явні, так і приховані пропагандистські меседжі, що забезпечує більш глибоке розуміння послідовності та контексту в текстовому контенті та дозволяє досягнути точності 97.83%. Етап виявлення прийомів пропаганди за маркерами із візуальною інтерпретацією прийнятих рішень дозволяє перетворювати вхідні дані у вигляді тексту для аналізу та навчених окремим технікам 17 моделей машинного навчання у вихідні дані, які містять числові оцінки наявності кожної з технік пропаганди із візуальною аналітикою присутності детектованих маркерів пропаганди, що забезпечує виявлення різних пропагандистських технік з мінімальною точністю 82,03%. Етап виявлення об’єктів пропаганди нейромережевими моделями глибокого навчання з візуальною інтерпретацією прийнятих рішень характеризується розширенням множини об’єктів пропаганди за рахунок додавання варіантів їх словесних подань і використанням контекстних вікон для виявлення взаємозв’язків між використаними прийомами та об’єктами пропаганди, що дало можливість виявлення об’єктів пропаганди та візуально їх інтерпретувати. Для візуальної інтерпретації одержаних результатів, формується візуальна аналітика щодо знайдених технік та об’єктів пропаганди, що дозволяє візуально спостерігати об’єкти впливу в рамках використовуваних технік пропаганди. Внаслідок розробки підходу, вирішено ряд проблем в напрямку автоматизації виявлення пропаганди, таких як відсутність комплексного аналізу взаємозв’язків прийомів і об’єктів пропаганди в текстах, та відсутність узагальнень для об’єктів пропаганди і їх альтернативних згадок у текстах.