ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ЦІНОУТВОРЕННЯ В ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2219-9365-2024-78-37

Ключові слова:

інтернет-рітейл, маркетплейс, динамічне ціноутворення, штучний інтелект, Amazon, Розетка

Анотація

Умови онлайн-торгівлі, коли покупці можуть порівнювати ціни на певний товар в багатьох інтернет-магазинах, спонукає до використання динамічних технологій ціноутворення, які враховують велику кількість даних, таких як ціни в конкурентів, запаси, сезонні коливання попиту і багато інших. Оптимізація цін для велетенського асортименту товарів крупних інтернет-магазинів, з урахуванням багатьох даних для кожного найменування, надто трудомістка для ручного ціноутворення і потребує залучення засобів штучного інтелекту, які засвоюють закономірності на основі великих масивів даних і здатні адаптуватися до нової інформації, швидко перевіряючи різні гіпотези та приймаючи найкращі рішення.

Дослідження щодо одного з лідерів інтернет-рітейлу, маркетплейсу Amazon, свідчить, що алгоритмічні засоби ціноутворення поширюються не лише на власні товари цього торгівельного майданчика, але і на товари сторонніх продавців, що використовують для продаж сайт amazon.com. При наявності одного найменування товару у декількох продавців, Amazon створює можливості для переважного отримання трафіку потенційних покупців продавцям з найбільш конкурентними умовами продажу. Крім того, всі сторонні продавці мають можливості для використання певних засобів автоматизації та аналітики. На відміну від Amazon, лідер українського інтернет-рітейлу, маркеплейс Розетка, стороннім продавцям, що використовують для продажів сайт rozetka.com.ua, подібних можливостей поки що не надає.

Виходячи з конкурентних переваг, які надає учасникам інтернет-ринку впровадження алгоритмічного ціноутворення, слід очікувати все ширшого впровадження штучного інтелекту для формування цін в онлайн-торгівлі. В той же час, цей процес може супроводжуватись витісненням з онлайн–ринку більш дрібних його учасників, зважаючи на технічні, фінансові та організаційні труднощі впровадження такого засобу динамічного ціноутворення.

##submission.downloads##

Опубліковано

25.06.2024

Як цитувати

ЛІМАН, В., МАЛІНІЧ, І., & МАЛІНІЧ, П. (2024). ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ЦІНОУТВОРЕННЯ В ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ. MEASURING AND COMPUTING DEVICES IN TECHNOLOGICAL PROCESSES, (2), 325–330. https://doi.org/10.31891/2219-9365-2024-78-37